הטיסה איחרה? בידקו אם מגיע לכם פיצוי או תמורה במקרה של איחור בטיסה

הטיסה שלכם התבטלה? המטוס לא יצא בזמן? יש מה לעשות!

חוק שירותי התעופה בישראל, המכונה גם חוק טיבי, נכנס לתוקפו באוגוסט 2012, ומסדיר את זכויות הנוסעים במקרים מסוג זה.
מאת: עו"ד אהוד פאי

כולנו מתכננים את חופשותינו בקפידה, מחפשים את הדיל המשתלם ביותר, מקווים למושב ליד החלון, קוראים את כל ההמלצות והדיווחים על בתי המלון השונים, ועושים את המיטב על מנת שחופשתנו הבאה תהיה הכי טובה. אבל ישנם גורמים שאינם תלויים רק בנו, ואותם לצערנו לא ניתן לתכנן מראש. רובנו שמענו או חווינו בעצמנו מקרים בהם הגענו לשדה התעופה, בטיסה הלוך או בחזרה, וגילינו להפתעתנו, שהטיסה שלנו התעכבה או בוטלה, וכך במקום להניח את הראש על הכרית במלון, מצאנו עצמנו ישנים על תיק היד, מבזבזים שעות בטרמינל, ומנסים להירדם על הספסלים הלא נוחים של שדה התעופה.
חוק טיבי, החוק להסדרת זכויות הנוסעים, בא לנסות ולסייע להתמודד עם מצב לא נעים זה, ולהגן על זכויותיו של הנוסע המשלם. החוק מבוסס על הוראות דומות הקבועות בתקנות האיחוד האירופי בנושא זה. וישנם כמה דברים שחשוב מאוד שתדעו, במידה ונקלעתם למקרה מסוג זה.

 

פיצוי איחור

צילום: מיקי קרמזין

 

אז מה וכמה בעצם מגיע לי?
על פי החוק, על הגורם המפעיל את הטיסה או המארגן שלה, מוטלת האחריות להעניק הטבות שונות לנוסעים אשר הונפקו להם כרטיסים, אך בפועל לא עלו על הטיסה במועד שנקבע על גבי הכרטיס שהונפק. הדבר מחייב כל מפעיל טיסה מישראל או אליה, כולל טיסות שכר.
במקרים מסוג זה, הנוסעים זכאים לכמה סוגים של פיצויים ותמורות, בין השאר, השבת התמורה של כרטיס הטיסה או קבלת כרטיס טיסה חלופי, פיצוי כספי, ושירותי מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון, הסעות, ושירותי תקשורת. אולם מספר שעות האיחור, הוא הגורם שיקבע מה יהיה סוג הפיצוי ומהו גודל ההטבה, שלהם אתם הנוסעים זכאים.

  •  במקרים של איחור של בין 2-5 שעות

במידה והטיסה המריאה באיחור של שעתיים עד חמש שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס, זכאי הנוסע לקבל ממפעיל הטיסה או המארגן שלה, שירותי מזון ומשקאות ושירותי תקשורת (שתי שיחות טלפון ומשלוח פקס או דואר אלקטרוני).

  •   במקרים של איחור של בין 5-8 שעות

במידה והטיסה המריאה באיחור של בין חמש לשמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס, זכאי הנוסע להשבת התמורה בגין הכרטיס או לכרטיס טיסה חלופי. אך אם הנוסע בחר בכל זאת לממש את כרטיס הטיסה, ולעלות על הטיסה שיצאה באיחור, אז הוא לא יהיה זכאי לקבל את התמורה חזרה. בנוסף על כך, זכאי הנוסע לקבל לינה בבית מלון, ושירותי הסעה משדה התעופה אל בית המלון (אם נדרשת שהיה של לילה או יותר). חשוב לציין שבמידה והאיחור בטיסה אירע בגלל שביתה מוגנת, אז הנוסע לא זכאי לקבל לינה במלון, אלא רק שירותי מזון ומשקאות ושירותי תקשורת.

  •   במקרים של איחור מעל 8 שעות או ביטול הטיסה

באם הטיסה בוטלה או המראתה איחרה ביותר מ-8 שעות, ללא מתן הודעה מראש של 14 יום לפחות, זכאים הנוסעים לקבל בנוסף לשירותי הסיוע, גם פיצוי כספי, ששיעורו תלוי במרחק האווירי בין יעד המוצא ליעד הסופי של הטיסה. גובה הפיצוי נע בין 1,290 ₪ ל-3,100 ₪.
הטבלה המצורפת תסייע לכם לראות מהם המרחקים האוויריים ביעדים הפופולאריים, ומהו גובה הפיצוי המשוער בגין איחור מעל 8 שעות או ביטול הטיסה.

מרחק אווירי דוגמאות ליעדים סך הפיצוי בשקלים
עד 2,000 ק"מ קפריסין, כריתים, רודוס, ורנה, אנטליה, רומניה 1,290 ₪
עד 4,500 ק"מ בודפשט, אמסטרדם, פריז, לונדון, רומא 2,070 ₪
מעל 4,500 ק"מ ארה"ב, תאילנד, אוסטרליה, סין, 3,100 ₪

 

פיצוי כספי

צילום: חמי כרם

 

ומתי לא מגיע לי?
במסגרת חוק שירותי תעופה, נקבעו מספר גורמים חריגים, שבמידה והאיחור נובע בשל אחד או יותר מאותם גורמים, מפעיל הטיסה או מארגנה איננו מחויב בתשלום פיצוי כספי לנוסעים. חשוב לציין שבמקרים אלו הנוסעים עדיין רשאים לקבל ללא תשלום נוסף, את שירותי הסיוע השונים, כגון: מזון ומשקאות, שירותי תקשורת וכמובן לינה בעת הצורך.
חריגים אלה מבוססים בעיקר על מצבים ומקרים של כוח עליון, אשר אינם בשליטתו של מפעיל הטיסה, כגון: שביתה מוגנת (שביתה של עובדי השירות הציבורי, שהוכרזה בהתאם לכללים הקבועים בחוק), מזג אוויר סוער, מלחמה, תקלה טכנית חריגה וכיו”ב. בנוסף, במידה ומפעיל הטיסה או מארגנה, הודיעו לנוסעים 14 ימים לפני מועד הטיסה על ביטול או עיכוב במועד ההמראה, אז לא יהיו מחויבים הגורמים הנ”ל לשלם פיצוי לנוסעים.

אז מה עלי לעשות?
במידה ונקלעתם למצב כזה של ביטול או עיכוב בטיסה, ראשית כל חשוב מאוד כי תשמרו העתק של כרטיסי הטיסה המקוריים (e-ticket), בהם נקובה שעת ההמראה המקורית, והעתק של הכרטיסים של הטיסה החלופית. חשוב גם לשמור העתק של כרטיס העלייה למטוס (Boarding Ticket), וכמו כן קבלות של כל הדברים והפריטים שנאלצתם לרכוש בשל האיחור או ביטול הטיסה.
על מנת שתוכלו לקבל את הפיצוי הכספי, עליכם לשלוח אל מפעיל הטיסה או אל מארגנה מכתב רשמי, ובו לדרוש את קבלת הפיצוי, ובמידה ואתם אכן זכאים לקבל את הפיצוי, עליהם לשלם לכם, כפי שנקבע בחוק, בתוך 45 יום ממועד הדרישה במכתב, באמצעות תשלום מזומן, או העברה בנקאית או המחאה.
במידה ובחרתם לבטל את כרטיס הטיסה, ולקבל חזרה את התמורה, עליכם לשלוח מכתב דרישה אל מפעיל הטיסה או החברה המארגנת, שמחויבים להשיב את התמורה ששולמה בעד הכרטיס, וזאת תוך 21 יום.

 

פיצוי כספי

צילום: אימאג' בנק/Thinkstock

 

ומה עושים אם הם לא משלמים?
בוודאי לא תופתעו לשמוע כי יש מקרים רבים בהם מפעיל הטיסה או מארגנה, מתנערים מהאחריות, או מגלגלים אותה האחד אל השני, ומסרבים לשלם לנוסעים את הפיצוי הכספי המגיע. לעתים הם אף לא מספקים את שירותי הסיוע הבסיסיים, וכך לא פעם, מוצאים את עצמם הנוסעים מתייבשים במשך שעות רבות בשדה התעופה, ללא קבלת מזון או שתייה.
חשוב כדאי לדעת כי החוק מחיל על מפעיל הטיסה או מארגנה, את החובה ליידע את הנוסעים על מלוא הזכויות המגיעות להם במקרים אלו של עיכוב או ביטול טיסות, ובמידה והם לא עמדו בחובה זו והנוסע יכול להוכיח זאת, הוא אף רשאי לדרוש על כך פיצוי נוסף, מעבר לפיצוי הכספי.
בנוסף, במידה והוכח בבית המשפט כי מפעיל הטיסה או מארגנה, סירבו ביודעין להעניק לנוסע את ההטבות הקבועות בחוק, יכול בית המשפט לחייבם לשלם לנוסעים פיצוי בסכום של עד 10,830 ₪
על כן אל תאמרו נואש ואל תרימו ידיים! ובמידה ודרישתכם לקבלת הפיצוי הכספי, או לחילופין להחזר התמורה של כרטיס הטיסה, נדחתה ללא שום סיבה מוצדקת, דאגו לתעד את כל המסמכים והתכתובות, ותשקלו לפנות אל בית המשפט ולדרוש את הפיצוי המגיע לכם.

 

מאמר זה נכתב על-ידי עורך הדין אהוד פאי, מומחה בתחום התעופה.
יש לכם שאלות נוספות? אתם מוזמנים לשלוח פנייה בדואר אלקטרוני לכתובת – [email protected]

0 הערות